کاربردپذیری و سئو

دوشنبه 22 ارديبهشت 1399
11:03
هاتم


کاربردپذیری و سئو

هر آنچه که باعث میشود وبسایت خوب باشد باعث میشود در نتایج جستجو (SERPs) هم به خوبی ظاهر شود. اما بهینه سازی بیش از حد و گول زدن کاربران میتواند باعث ناراحتی کاربران میشود.در این پست به بررسی رابطه ای در کاربردپذیری و سئو میپردازیم.

هر آنچه که باعث میشود وبسایت خوب باشد باعث میشود در نتایج جستجو (SERPs) هم به خوبی ظاهر شود.اما بهینه سازی بیش از حد و گول زدن کاربران میتواند باعث ناراحتی کاربران میشود.در این پست به بررسی رابطه ای در کاربردپذیری و سئو میپردازیم.

کاربردپذیری و سئو

در نگاه اول شاید سئو و کاربردپذیری موضوعاتی متفاوت در بخش های جداگانه ای باشند:

سئو به معنی جذب کاربران به طرف وبسایت و قرار گرفتن در بهترین مکان ها نتایج است.
کاربردپذیری به معنی بررسی رفتار کاربران پس از وارد شدن به سایت به هدف افزایش میزان بازدید و بازخورد کاربران است.

اساس سئو تا کلیک کردن بر روی نتایج و وارد شدن به وبسایت مرتبط است و کاربردپذیری از آن به بعد را برعهده دارد.اما هر دو برای تبدیل شدن به یک وبسایت موفق مورد نیاز هستند.داشتن سئو قوی اما کاربردپذیری ضعیف باعث میشود بازدید کننده ی فراوان شما پس از ورود به وبسایت نتواند هدف شما را دنبال کند.در شرایط برعکس سایتی با کاربردپذیری بالا اما سئو ضعیف بازدید بالایی نمی تواند داشته باشد تا بتواند از شرایط آماده شده برای کاربران استفاده ببرد.

گرچه هر دو بخش سئو و کاربردپذیری در زمینه های متفاوتی از بازاریابی وبسایت ها فعالیت میکنند اما این دو بخش مشترکات زیاد و تناقضات کمی با یکدیگر دارند.

سئو از آن چه که شما تصور میکنید مهم تر است

اصول و پایه سئو براین اساس میباشد که کاربران نیاز به جستجو دارند و جستجوی های آنها روز به روز افزایش میابد.حتی از دید دقیق تر برای بسیاری از کاربران جستجو کردن به منظور پیدا کردن منابع و چینش استراتژی کارها است.

بهینه سازی سایت بسیار فراتر از آن است که سایت در نتایج خوب ظاهر شود:

اینترانت (Intranets): چون کاربران یک شبکه ی داخلی از محیط بسته ای اطلاعات را به دست میاورند دلیل نمیشود که رفتار آنها و دلایل جستجو عوض شود.متاسفانه شبکه های داخلی با تمام عظمت در نظر بسیاری از افراد کوچک هستند و به آنها توجه نمیکنند.زمانی موضوع جدی تر میشود که نتایج در شبکه های داخلی از اینترنت بسیار ضعیف تر هستند و این در حالی هست که وسعت جستجو بسیار کوچک تر است.
تجارت الکترونیک (E-commerce): به نظر شما اولین قانون تجارت الکترونیک چیست؟اگر مشتریان نتوانند محصول شما را پیدا کنند,آن را خریداری نمیکنند.نکات بسیار زیادی در مورد روش های یافتن محصولات تجاری و فروش آنها وجود دارد که باید توجه داشت.
جسنجوی داخل سایت (Onsite search): کاربران زمانی که وارد سایت میشوند از روش های فراوانی استفاده میکنند تا به هدف خود برسند.عده ی بسیار زیادی از جستجوی موجود در سایت استفاده میکنند.همینجاست که بسیاری از کاربران با مشاهده نتایج به این نتیجه میرسند که بهتر است باز هم به موتورهای جستجو بازگردند چون جستجوی شما به درد نمیخورد.

تمام مواردی که در بالا گفتیم زمانی بسیار مفید خواهند بود که کاربران شبکه ی داخلی و با اینترنت با اصول اولیه سئو آشنا شده باشند و آن را پیاده کنند.

سئو طولانی مدت = کاربر راضی

seo-and-usbility

هدف نهایی و مهم تمامی موتورهای جستجو پاسخ به سوالات و مشغله های ذهنی کاربران است.در واقع میتوان گفت موتورهای جستجو,موتورهای پاسخ به سوالات هستند.پاسخ همان هدف است و کلمه ی مورد نظر روش رسیدن به آن.

این دوباره تکرار همان جمله است که قرار گرفتن در بالاترین رتبه های نتایج جستجو نهایتا به این موضوع میرسد که آیا کاربران به هدف خود میرسند و چقدر سریع به آن میرسند.در حال حاضر موتورهای جستجو حدس میزنند از طریق روش های گوناگون حدس میزنند سایت چقدر خوب و مفید است.روش هایی مانند تعداد لینک های ارسال شده به طرف وبسایت.اما شرکت های بزرگی مانند گوگل در حال کار بر روی این موضوع هستند که رفتار کاربران را در وبسایت ها مورد بررسی قرار دهند و از این داده ها استفاده کنند تا اطلاعات دقیق ترین نسبت به سایت ها پیدا کنند.این به معنا است که نتایج جستجو کم کم به این سمت میرود که سایت ها براساس کاربردپذیری مرتب میشوند.مطمئنا این هدف که نتایج جستجو براساس معیارهای بهتر مرتب بشوند و نتایج بهتری از طرف سایت های خوب به کاربران ارائه شود,مورد توجه تمامی موتورهای جستجو است.

امروزه شما همچنانی میتوانید با بازی کردن با قوانین موتورهای جستجو و به دست آوردن اعتبار دروغین در رتبه های بالا قرار بگیرید.اما در هر صورت این برنامه بسیار طولانی مدت است و نمیتوان انتظار کوتاه مدت داشت زیرا الگوریتم ها هر لحظه در حال تغییر میباشند و ایجاد نتایج پایدار و قابل اعتماد نیاز به فعالیت و بررسی بسیار زیاد دارد.

سئو کوتاه مدت بیشتر طراحی حرفه ای است

به خاطر داشته باشید استفاده از روش هایی که از طریق آنها موتورهای جستجو را گول زد و سریع به نتیجه رسید بسیار اشتباه است.مشخصا داشتن سایت با طراحی حرفه ای و خوب با بررسی الگوریتم های امروزه موتورهای جستجو منطقی و درست به نظر میرسد.اما طراحی خوب همه چیز نیست در کنار طراحی مواردی هم هستند که شما در هر صورت باید انجام بدهید.

ساختار آدرس ثابت:این کار باعث میشود دیگران به راحتی به سایت و پست های شما لینک بدهند,تغییر دائمی ساختار لینک ها باعث سردرگمی و از دست دادن لینک های زیاد میشود.
به زبان کاربران صحبت کنید:همه جا به زبان کاربران صحبت کنید.در عناوین,هدینگ ها و متن موجود در صفحه.تا زمانی که جستجو براساس پیدا کزدن کلمه دقیق در وبسایت است باید کلمات را به شکلی به کار برد که کاربران استفاده میکنند.اما شیرین زبانی و یا استفاده از کلمات “من در آوردی” بزرگترین اشتباه است.
دسترسی پذیری (Accessibility):مدیر وبسایت Useit اسپایدر گوگل را “پولدارترین کاربر نابینای جهان” (The world’s richest blind user) مینامد.زیرا اسپایدر گوگل فقط میتواند متن را متوجه شود و تصاویر را نمیتواند درک کند و یا بخواند.هرچه موتورهای جستجو براساس تکنیک های جدید سعی میکنند شکل ها و موضوعات جدید را در وبسایت ها درک کنند.اما هنوز این اصل ابتدایی در شناسایی متون بهترین و قابل اعتماد ترین روش برای اضافه کردن وبسایت به ایندکس است.
جلب توجه شبکه های اجتماعی و جذب لینک ها:در این مورد بسیار در شبکه های اجتماعی پست هایی مانند “۵ روش ایجاد محتوای قوی” و یا “بهینه سازی محتوا” روش های مفیدی را به شما معرفی میکنند.

پیروی از این اصول دوگانه کاربردپذیری/سئو به شما کمک میکند تا در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار بگیرید.و از همه مهم تری تعداد کلیک های لینک های سایت خود را افزایش دهید.کاربران تمایل زیادی دارند که فقط بر روی لینک اول کلیک کنند اما بیشتر مواقع این کار را انجام نمیدهند.چرا؟زیرا معمولا اولین نتایج آن چیزی را که کاربران میخواهند به آنها ارائه نمیکنند,مشکلاتی مانند ساختار ضعیف سایت و طراحی ضعیف که منجر به سردرگم شدن کاربران میشوند همه با هم میتوانند دلایل خوبی باشند که کاربران به لینک های اول اعتماد نکنند.

تناقضات میان سئو و کاربردپذیری

معمولا سئو و کاربردپذیری یکدیگر را تقویت میکنند اما گاهی همدیگر را نقض میکنند.به طور مثال مطمئنا ایجاد انبوه کلمات کلیدی (keyword stuffing) تجربه منفی از بازدید سایت برای کاربر ایجاد میکنند و منجر میشوند که خواندن مطالب برای کاربران سخت و یا غیرممکن شود.

نمونه ی دیگر انتخاب کلمات است.کلمات انتخاب شده به عنوان کلمات اصلی پست و یا وبسایت معمولا کلمات پیچیده ای هستند که بیشتر مورد جستجوی کاربران قرار میگیرند اما گاهی کلمات انتخاب شده اشتباه و یا به قدری پیچیده اند که هیچ کس نمیتواند آنها را درک کند.

مورد دیگر فوترهای زیبا است.فوترهای زیبا باعث میشوند که کاربردپذیری وبسایت افزایش پیدا کند اما امروزه براساس اصول جدید سئو هر نوع فوتری مورد تایید نیست و فوترهای که تعداد بیش از حدی لینک در آنها وجود داشته باشد از نظر سئو رد شده اند.فوترهای زیبا و پر از لینک برای کاربرانی که به آخر صفحه میرسند و چیزی را که میخواهند پیدا نمیکنند بسیار مفید است,زیرا آنها میتوانند آنجا به جستجو بپردازند.زمانی فوترهای زیبا و پر از لینک بسیار خوب بود زیرا باعث میشد که Link Juice از صفحات به هم منتقل شوند اما امروزه گوگل برخورد ویژه ای با وبسایت هایی که فوترهای پر از لینک دارند می کند.

از میان روش های موجود ۲ روش کلی مورد توصیه بزرگان سئو و طراحی است که تناقضات میان سئو و طراحی رفع شوند:

کوتاه مدت: ایجاد موازنه میان ترافیک بیشتر (سئو بهتر) و بازخورد بهتر ( کاربردپذیری بهتر) براساس نیازهای روز.اولیت بندی نیازها و انتخاب مهم ترین آنها براساس بازدید بیشتر و یا بازخورد بهتر میتواند در کوتاه مدت بسیار مفید باشد.
طولانی مدت: همان طور که در بالا گفتیم شما نهایتا بازدید بالایی را از طریق کاربردپذیری به دست خواهید آورد.اجباری نیست که حتما شما تمامی اصول سئو و طراحی را انجام بدهید.

تبلیغات درون متنی/

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند. پیام آوا بهترین خدمات طراحی سایت تهران را به شما عرضه می کند. همچنین طراحی اپلیکیشن موبایل را با به روز ترین تکنولوژی کد نویسی دنیا را از پیام آوا بخواهید. طراحی اپلیکیشن موبایل را با ما تجربه کنید.

تبلیغات درون متنی

پا نوشت

طراحی سایت اصفهان

تاثیر کاربردپذیری و تجربه کاربری بر روی رتبه بندی سایت:

تعداد محدودی از متغیرها همچون کلمات کلیدی، لینک ها و ساختار سایت وجود دارد که موتورهای جستجو از آن ها برای رتبه بندی سایت استفاده می کنند. با اینحال از طریق الگوهای لینک‌دهی، معیارهای تعامل کاربران و یادگیری ماشینی موتورهای جستجو می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد سایت به دست آورند. قابلیت استفاده (کاربردپذیری) و تجربه کاربری تاثیرگذاران درجه دومی بر روی موفقیت رتبه بندی در موتورهای جستجو هستند. این موارد مزایای غیر مستقیم اما قابل سنجشی را برای محبوبیت خارجی سایت فراهم می‌کنند.

ایجاد تجربه کاربری هوشمندانه و مفید می‌تواند شما را مطمئن سازد که بازدیدکنندگان سایت آن را به طور مثبت درک کرده اند. همین امر افراد را به اشتراک، بوک‌مارک کردن، بازگشتِ دوباره به سایت و لینک دهی تشویق می‌کند. تمامی این سیگنال‌ها به موتورهای جستجو می‌رسد و باعث رتبه بندی بالا می‌گردد.

نشانه های محتوای با کیفیت:

1- معیارهای تعاملی:

زمانی که موتورهای جستجو صفحه ای را به عنوان نتیجه جستجو در اختیار شما قرار می دهند، می‌توانند موفقیت رتبه بندی را با نحوه تعامل افراد با سایت اندازه گیری کنند. اگر بر روی لینک اول کلیک کنید، سپس بلافاصله به نتایج جستجو بازگردید، این موضوع نشان می‌دهد که در مورد نتیجه اول جستجو راضی نبوده اید. موتورهای جستجو به دنبال کلیک طولانی هستند که کاربر دوباره به نتایج جستجو باز نگردد. موتورهای جستجو به همین شیوه تلاش می‌کنند داده های بیشتری را در مورد با کیفیت بودن سایت و محتوای آن به دست آورند.

2- یادگیری ماشینی:

در سال 2011 گوگل به روزرسانی پاندا را برای الگوریتم رتبه بندی خود معرفی کرد. این به روزرسانی توانست نحوه قضاوت بر روی کیفیت سایت‌ها را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. گوگل تلاش کرد از ارزیابی های انسانی برای رتبه بندی هزاران سایت استفاده کند. سپس از یادگیری ماشینی برای تقلید رفتار انسان ها بهره برد. بعد از اینکه رایانه های این شرکت توانستند به طور دقیق چیزی که انسان ها برای پیش بینی محتوای بی‌کیفیت نیاز دارند را تشخیص دهند، الگوریتمی که میلیون ها سایت را در سرتاسر اینترنت می چرخد را معرفی کرد.

3- الگوهای لینک دهی:

موتورهای جستجو دریافته اند که ساختار لینک ها در وب می تواند به عنوان فیلتری برای محبوبیت سایت، کیفیت بالا و اطلاعات مفید مورد استفاده قرار گیرد. امروزه الگوریتم هایی که می‌توانند لینک ها را تجزیه و تحلیل نمایند پیشرفته تر شده اند. تمامی توجهات مثبت و هیجان در مورد محتوای ارائه شده توسط سایت جدید، به مجموعه ای از لینک های قابل تفسیر توسط موتورهای جستجو ترجمه می‌شود. زمانبندی، منبع، انکر تکست و تعداد لینک به سایت جدید نشان دهنده عملکرد آن است.

محتوا فاکتور مهم سئو

نوشتن محتوا برای موفقیت در موتورهای جستجو:

توسعه محتوای عالی ممکن است یکی از موارد دشوار در دنیای سئو باشد. علی رغم وضعیت کلیشه ای آن، این موضوع به نظر شبیه نصحیت است. محتوای جذاب، مفید و قانع کننده برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو ضروری است. هر جستجویی که انجام می‌شود با تمایل و نیتی همراه است. موتورهای جستجو صفحات سایت را به گونه ای در موتورهای جستجو قرار می‌دهند که بتواند نیت کاربران را برآورده کند. نوشتن محتوای مفید و کامل می تواند برای بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو موثر باشد.

موارد مرتبط با نیت جستجو:

نیت جستجو انواع متعددی دارد.

جستجوهای تبادلی:

شناسایی کسب و کارهای محلی، خرید آنلاین یا انجام دادن وظیفه در این طبقه بندی قرار می گیرد. جستجوهای تبادلی الزاما در برگیرنده استفاده از کارت اعتباری نیست. ثبت نام برای یک آزمایش رایگان، ایجاد اکانت یا یافتن بهترین غذای محلی در این بخش قرار دارد.

جستجوهای ناوبری:

بازدید از یک مقصد از قبل تعیین شده یا بازدید از یک URL خاص. جستجوهای ناوبری با نیت گشت و گذار مستقیم در یک سایت خاص انجام می شود. در برخی از موارد ممکن است کاربر آدرس دقیق سایت را نداند و از موتورهای جستجو برای به دست آوردن آدرس استفاده کند.

جستجوهای اطلاعاتی:

پژوهش بر روی اطلاعات غیرکاربردی، یافتن پاسخ های سریع در این طبقه بندی جای می گیرد. جستجوهای اطلاعاتی در برگیرنده طیف وسیعی از کوئری هاست. به عنوان مثال یافتن آب و هوای محلی یا پیدا کردن نقشه و جهت‌ها در مسیر می‌تواند از این جمله موارد باشد. نکته مهم این است که جستجو ها در اصل غیر تجاری و غیرکاربردی هستند. هدف از انجام چنین جستجوهایی به دست آوردن اطلاعات است.

براورده کردن و توجه به این نیت‌ها به عهده شماست. خلاقیت، محتوای با کیفیت، استفاده از مثال‌ها و نمونه‌ها، قرار دادن تصاویر و عناصر چندرسانه ای می‌تواند در ایجاد محتوای مناسب برای اهداف جستجوکننده مفید باشد. جایزه شما بازدید کنندگان راضی است که تجارب مثبت خود را از طریق تعامل با سایت یا لینک دادن به آن نشان می دهند.


[ بازدید : 240 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دوربین مداربسته / مقالات تخصصی دوربین مداربسته / دوربین مداربسته هایک ویژن / دوربین مداربسته تی وی تی / نصب دوربین مداربسته /
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته / نصب دوربین مداربسته / هایک ویژن / است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]